ישוב לשולחן הממשלה? חוק דרעי 2 אושר בוועדה

איתי גדסי No Comments on ישוב לשולחן הממשלה? חוק דרעי 2 אושר בוועדה

וועדת השרים אישרה הבוקר לקריאה ראשונה את החוק שיאפשר ליושב ראש ש"ס אריה דרעי לשוב לשוב הממשלה לאחר פסילתו על ידי בג"ץ. 9 ח״כים תמכו בהצעה, ו- 6 התנגדו

בני ביטון עם אריה דרעי ובנימין נתניהו צילום: Marc Israel Sellem
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

וועדת השרים המיוחדת אישרה הבוקר לקריאה ראשונה את החוק שיאפשר ליו"ר אריה דרעי לשוב לשוב הממשלה לאחר פסילתו על ידי בג"צ. תשעה מחברי הוועדה תמכו בו, ושישה חברי כנסת התנגדו. סעיפי החוק יחולו גם על סגני השרים.

החוק צפוי לעלות להצבעה ביום שני הקרוב במליאת הכנסת לקריאה ראשונה. לפי הצעת החוק, בית המשפט בכלל ובג"צ בפרט, לא יוכלו להביע ביקורת שיפוטית לעניין מינוי שרים וזהותם וזאת בטענה שמינוי שרים על ידי ראש הממשלה ובאישורה של הכנסת, כמו גם ההחלטה על העברתם מכהונה, הן פעולות והכרעות המצויות ב"ליבת הפעילות הדמוקרטית" ופסילה של בית המשפט במינוי של שר היא פגיעה ברצון הבוחר.

ע"פ ההצעה ראש הסיעה הגדולה באופוזיציה יתאפשר לדרוש הצבעה נפרדת לאישור של עד רבע מהשרים המיועדים, אם לדעתו קיים ספק בדבר עמידתם בתנאים שנקבעו. רה"מ והשר המיועד יהיו רשאים להשיב והכנסת תצביע מיד על כל אחד מהמיועדים להיות שרים עליהם דרש להצביע יו"ר האופוזיציה. במידה והחליטה הכנסת לאשר את בקשתו של ראש האופוזיציה, לא יתמנה אותו אדם לשר, אף אם הביעה הכנסת אמון בממשלה שהתייצבה בפניה.

הכנסת תהיה רשאית להעביר שר מכוהנתו לפי המלצת ועדת הכנסת, לפי דרישה של לפחות ארבעים ח"כ, ורוב במליאת הכנסת. במידה והעבירה הכנסת שר מכהונתו, לא יתמנה אותו אדם לשר או לסגן שר בתקופת כהונתה של אותה כנסת. הוראות הסעיף לא יחולו על ראש הממשלה ועל ראש הממשלה החלופי.

עוד מוצע להוסיף כי לפי דרישה של לפחות ארבעים חברי הכנסת, יודיע רה"מ לכנסת אם השר עומד בהוראות סעיף 6 לתנאי הכשירות, והשר המיועד יהיה רשאי להשיב לדרישה במהלך הדיון.

ח"כ אפרת רייטן אמרה בדיון: "ברור שמדובר בחוק פרסונלי, ועיתוי הגשת הצעת החוק נוכח פסק הדין שניתן לאחרונה, אי אפשר לבוא ולטעון שאין כאן אינדיקציות ברורות שמדובר בחוק פרסונלי. לכן עולה החשש של שימוש לרעה ואי אפשר לשלול זאת".

ח"כ משה ארבל שאל בדיון את היועץ המשפטי לוועדה האם לדעת הייעוץ המשפטי יש חשש לחציית של קו הגבול לשימוש ברעה בסמכות הכנסת לחוקק, והיועץ המשפטי לוועדה, עו"ד אייל לב ארי השיב כי לא ניתן להגיד בצורה חד משמעית שזה חוצה את הרף, כי ישנם מנגנונים משלימים העומדים במבחן כלליות ויציבות שמאפשרים לכנסת להביע את דעתה. בשל העדר תחולה עתידית הנוסח יכול לעורר קושי במידה ותעלה טענה על פרסונליות. אנחנו לא חושבים שיש בחוק שימוש לרעה בסמכות המכוננת.



0 תגובות